Jochem Torn

Jochem Torn gaat met team World Servants school bouwen in Zambia

Bennekom – “Ik ben iemand die altijd bezig is, dus een jaar lang actievoeren om geld op te halen voor World Servants komt niet uit de lucht vallen.” Met een team van 33 personen gaat Jochem Torn in juli 2023 naar Zambia om daar een school te bouwen.

Jochem Torn

Samen met vrienden

Volgens de website van World Servants is het motief voor mensen vooral dat ze zich dienstbaar willen opstellen voor de wereld. Jochem zegt daarover: “Eerlijk gezegd is dat niet mijn motivatie. Het doel om een school te bouwen is prachtig, maar vooral om dit gezamenlijk te doen met vrienden heeft mij over de streep getrokken.” Collectief is besloten dit avontuur aan te gaan. In Zambia zal de groep een school gaan bouwen bestaande uit twee leslokalen. Op 8 juli staat het vertrek gepland om vervolgens op 29 juli weer terug te keren. Hoe hoopt Jochem terug te kijken op het project? “Ik hoop natuurlijk dat de school helemaal gebouwd zal zijn en dat ik er een positief gevoel aan over zal houden. Veel van de praktische zaken moeten nog geregeld worden, maar ik heb zo maar het gevoel dat het een ervaring zal zijn die ik de rest van mijn leven niet meer zal vergeten.”

Win-win-situatie

De reis- en verblijfkosten zal door de jongeren zelf opgebracht worden, voor de aanschaf van materialen zijn diverse acties binnen de gemeente op touw gezet. Bijzondere herinneringen heeft de Bennekommer aan de klussendag. Na een dag in de tuin te hebben gewerkt bij een dame mochten ze zelfs mee-eten en hebben een tijdje zitten napraten. ,,We helpen de mensen met hun klussen en krijgen geld voor het goede doel. Dat iedereen er voldoening uit haalt maakt het een win-win situatie.”  Jochem is benieuwd hoe het zal gaan om drie weken afgezonderd te leven in Zambia van de rest van de wereld. ,,Zonder internet moet je je focussen op je directe omgeving, op het dorpje waar je verblijft en het bouwen van de school. Misschien is het wel lekker rustig.” Of hij ervaring heeft in het bouwen? ,,Ik heb technasium gedaan op het Streek. Maar laten we zeggen dat ik niet onhandig ben.”

“In de grote en hechte groep heb ik mijn plek gevonden”

Hechte groep

De zeventienjarige Jochem is geboren en getogen in Bennekom. Zijn basisschool stond in Ede en was de Beatrixschool. ,,Mijn moeder was daar juffrouw.” Om er lachend verder op in te gaan: “Dat kan een voor- en een nadeel zijn, maar ik was niet zo’n moeilijk kind. Ik heb ook groep 2 overgeslagen, dus was er ook sneller weer weg.” Zijn ouders zijn op zijn tweede gescheiden: ,,Dat is nooit een issue geweest, ik weet niet beter.” Deel uit maken van twee gezinnen bracht wel de consequentie met zich mee dat er  diensten bijgewoond werden bij twee verschillende kerken. De Nederlands Gereformeerde Kerk de Pelgrim was dar een van. ,,Daar was ik niet heel actief bij betrokken, daar weet ik niet veel over te vertellen.” Rond de start van de middelbare school is het gezin aangesloten bij de Brinkstraatkerk. ,,Van school kende ik een aantal jongens die ook naar die kerk gingen. Ik ben een keer met hen meegegaan en voelde me er thuis. Het is een grote en hechte groep, ik heb mijn plek gevonden.”

Econometrie

Na het technasium op het Streek Lyceum is Jochem nu eerstejaars student Econometrie in Rotterdam om uiteindelijk een baan in ‘finance’ te ambiëren. ,,Dat klinkt natuurlijk nog een beetje vaag, maar ik ben net aan mijn studie begonnen. Ik heb nog tijd.”  In ieder geval is het een studie waar wiskunde de boventoon voert: ,,Het vak heeft me altijd al getrokken. Je kunt er veel kanten mee op.” Volgend jaar wil hij ook psychologie erbij gaan doen, een verrassende keuze. “Bij wiskunde ligt de uitkomst vast, het is eigenlijk heel zwart-wit en abstract. Psychologie is dat helemaal niet. Dat brengt de factor ‘mens’ weer met zich mee.

econometric

Rotterdam versus Bennekom

Doordeweeks in Rotterdam en in het weekend in Bennekom is niet alleen qua afstand groot: ,,Het verschil is als dag en nacht. Vroeger dacht ik nog wel eens dat ik in een grote stad zou willen wonen. Nu ben ik van gedachten veranderd. Voor mijn studie is het prima, maar het is er druk, je zit erg op elkaar, weinig ruimte, veel hectiek. Hier in Bennekom kom ik steeds weer tot rust. In het weekend kan ik weer opladen en een balletje trappen bij Fortissimo.”  In Rotterdam zit hij op kamers met drie medestudenten. ,,Het vinden van een kamer was best moeilijk, maar uiteindelijk is dat gelukt via de Christelijke studievereniging Navigators. Het is fijn om met mijn huisgenoten te kunnen sparren. Gezamenlijk bidden en uit de bijbel lezen hoort daar ook bij.”

Meer informatie over World Servants Bennekom via website: www.worldservants.nl/bennekom

Tekst: Diana Kervel – Fotografie: Jantine van Steenbergen