Jan van der Beek

Jan vd Beek

Om de paar weken kunt u een interview met een kerklid lezen. Daarin zal hij of zij ingaan op (geloofs)vragen. Zo hopen we de samenhang binnen de gemeente te bevorderen. Deze week is het de beurt aan Jan van der Beek.

Lid van de Brinkstraatkerk sinds sinds januari 2007

Ik zit in de Brinkstraatkerk omdat omdat Ik de kerkelijke gemeenschap nodig heb om mijn geloofsopdracht waar te maken. Als gemeenschap kun je veel meer doen dan individueel. In pastoraat en diaconaat. Omgekeerd heeft de kerk ook mij nodig om haar opdracht te kunnen vervullen. Lid zijn is ook bijdragen. Woonachtig in Ede Noord, maar na enig onderzoek en een enthousiaste aanbeveling van ds. Ferwerda, vonden mijn vrouw Yvonne en ik de Brinkstraatkerk voor ons de meest passende in de gemeente Ede.

Dit is voor mij de kern van het christelijk geloof: leven zoals Jezus Christus ons heeft voorgedaan als mens geworden gezondene van God.

Mijn favoriete bijbeltekst is: ‘Geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde. 1 Korintiërs 13:13

Dit is wat de kerk voor mij betekent: Samen geloven, vieren en doen. Kerkdiensten bijwonen waar ik antwoord krijg op actuele levensvragen vanuit de Bijbel. Invulling geven aan mijn opdracht als volgeling van Jezus. Samen dingen doen. De ontmoeting met gemeenteleden vind ik ook van grote betekenis. Door corona de afgelopen 2 jaar beperkt, maar ik hoop dat elk gemeentelid het straks weer vanzelfsprekend vindt om na de dienst elkaar te ontmoeten.

In mijn vrije tijd houd ik me graag bezig met Golfen, koken en de beleggingsclub. In 1971 opgericht met studievrienden uit Rotterdam. 6 jaar voorzitter geweest. Boeiende periode waar het niet alleen ging om geld verdienen (en verliezen…) op de beurs, maar ook wat kunnen we voor anderen betekenen. Nu we allemaal wat ouder zijn hebben we daar vaak de meeste voldoening van.

Mooiste plekje van Bennekom is: Woonachtig in Ede Noord, kan ik dat moeilijk beoordelen. Maar die kerk aan de Brinkstraat vind ik eigenlijk het mooiste plekje van Bennekom. Daar komen mensen samen om hun geloof te vieren en dingen te doen vanuit onze opdracht als christen.

Dit wil ik graag meegeven aan de gemeenteleden: Met name ook aan onze bestuurders: werk veel sneller aan een visie op de toekomst van onze Brinkstraatkerk. 6 jaar geleden richtte ik samen met twee andere actieve en betrokken gemeenteleden een document aan de kerkenraad met de titel “Paaskaars of Nachtkaars”. Een oproep om voortvarend een toekomstvisie te ontwikkelen. De voortgang is na 6 jaar te bescheiden. Veel mensen zoeken naar zingeving. Eenzaamheid en sociale onthechting nemen toe. De kerk heeft daarvoor veel te bieden. Onder onze leden zit veel talent, ook bestuurlijk. Laten we die beter gebruiken.

Ruimte voor overige opmerkingen: Yvonne en ik vierden onlangs ons 50-jarig huwelijk. We ontvingen felicitaties van gemeenteleden en ds. Baalbergen vereerde ons met een bezoek. Dan ervaar je weer die waarde van het deel uitmaken van zo’n prachtige kerkelijke gemeenschap.

Ik draag het (estafette)stokje over aan: Erik Eijgenraam