Ineke van Dooren

Om bij het jaarthema ‘Deel je leven’ aan te sluiten, kunt u om de paar weken een interview met een kerklid lezen. Daarin zal hij of zij ingaan op (geloofs)vragen. Zo hopen we de samenhang binnen de gemeente te bevorderen. Deze week is het de beurt aan:

Naam: Ineke van Dooren (Ik heb twee doopnamen, Jacoba Josina, het klinkt heel deftig, ben vernoemd naar twee oma’s.)

Leeftijd: 57 jaar

Lid van de Brinkstraatkerk sinds 1987

Ik zit in de Brinkstraatkerk omdat Ik kom vanuit de Vrije Evangelische gemeente. Toen we gingen trouwen heb ik besloten om lid te worden van de Brinkstraatkerk om aan te sluiten bij de kerk waar mijn toenmalige man lid van was. Wij waren van menig dat het belangrijk is om samen naar een kerk te gaan waar beide zich goed bij voelen. Het is een goede keuze gebleken.

Dit is voor mij de kern van het christelijk geloof: Dit is voor mij de kern van het christelijk geloof: Dat God de mens geschapen heeft en dat wij mogen en kunnen leven omdat Jezus voor ons gestorven is. Maar ook dat we oog moeten hebben voor de medemens en dat we elkaar helpen moeten. En dat we als mens in ons eentje niets beginnen, we hebben echt de ander er bij nodig om tot de dingen te komen en te groeien in ons geloof. Geloven is voor mij : s’ Morgens wakker worden en de vogels horen fluiten, dat wekt al tot blijdschap en dankbaarheid. Er is weer een nieuwe dag en een nieuwe kans om wat van het leven te maken. Dat gaat me ook niet elke dag goed af, maar morgen is er weer een nieuwe dag, en een nieuwe kans, hoop ik.

Mijn favoriete bijbeltekst is: Psalm 46: 2 ‘God is voor ons een veilige schuilplaats, een betrouwbare hulp in de nood.’ Ik heb dat toch wel verschillende keren in mijn leven ervaren. En wat een mooie wetenschap. Het is toch geweldig als je weet waar en bij wie je je veilig kunt voelen. Je kunt er terecht gewoon zoals je bent, en nog mooier, je hoeft nog niet eens alles te zeggen, God weet het al.

Dit is wat de kerk voor mij betekent: De kerk is voor mij de plaats waar ik graag kom. Ik kom er om er gevoed te worden en kracht te ontvangen om weer inspiratie te ontvangen voor de week die voor ons ligt. Toen we een periode niet naar de kerk konden was er gelukkig wel de live stream, maar wat heb ik het gemist om samen te zijn. Je hebt echt elkaar nodig om verder te kunnen in je leven. Ik ben net 4 jaar ouderling geweest, heel goed om eens een kijkje in “de keuken” van het Pastoraat te nemen. Het was mooi werk om te doen, heel waardevol. Heb mooie gesprekken gehad. En wat ik het mooiste vond als ik weer naar huis fietste en dacht ; wie had er nu wat aan wie?

In mijn vrije tijd houd ik me graag bezig met In mijn vrije tijd houd ik me graag bezig met: Tja, dat zijn nogal wat dingen, ik sport graag, wandel en fiets veel. En mijn omgeving word er nog wel eens om hulp en advies gevraagd, doe ik mijn best voor om te kijken hoe we daar dan bij kunnen helpen. Ook zit ik in het bestuur van de VvE, daar gaat ook wel wat tijd inzitten. Ik vind het bijzonder belangrijk om onze sociale contacten een beetje op peil te houden, en het zijn er nog al wat,…… Als ik denk dat ik een beetje “Zen” moet worden komt er een haak en/ of breiwerk tevoorschijn, en dat helpt me dan wel. Daar heeft iedereen in mijn nabije omgeving wel plezier van.

Mooiste plekje van Bennekom is: Dat is toch echt de Kraats. Mag graag in de avond naar de Kraats fietsen en dan kijken naar de geweldige wolkenpartijen. Ik sta dan een poosje stil op een rustig plekje en dan gaan mijn gedachte gaan dan alle kanten op, je ruikt het gras , de koeien of andere dieren. En de stilte,….. daar word ik wel heel stil van. Ben dan ook van menig daar echt even alleen met God te zijn.

Dit wil ik graag meegeven aan de gemeenteleden: Ik zou graag mee geven, dat ik ook heel goed weet dat het leven niet altijd gaat zoals ik het zelf gedacht of gehoopt had. Dat kan een ieder gebeuren. Maar ik zou graag mee willen geven blijf vertrouwen hebben in God. Ben er van overtuigd dat er andere momenten komen. De dankbaarheid in je leven en tevredenheid wordt er zeker groter van.

Ruimte voor overige opmerkingen: Ruimte voor overige opmerkingen: Ik weet niet wat voor een periode voor ons ligt met alle maatregelen en zorgen in de maatschappij, maar ik hoop echt dat de mensen ook juist in deze periode de weg weten te vinden naar de kerk. En als mensen het praktisch moeilijk hebben ook weten dat ze bij de kerk kunnen aan kloppen, dat het geen schande is. Maar ik hoop van harte dat wij als gemeenteleden ook in onze eigen omgeving om ons heen kijken in deze periode, en als het mogelijk is de ander een handje te helpen. Of wat dacht u van een luisterend oor bieden?

Ik draag het (estafette)stokje over aan: Hennie Wildekamp