Bart Erik van Uffelen

Om bij het jaarthema ‘Deel je leven’ aan te sluiten, kunt u om de paar weken een interview met een kerklid lezen. Daarin zal hij of zij ingaan op (geloofs)vragen. Zo hopen we de samenhang binnen de gemeente te bevorderen. Deze week is het de beurt aan Bart Erik van Uffelen: “Met elkaar op weg en naar elkaar omziend; onderweg het leven vierend.”

Naam: Bart Erik van Uffelen

Leeftijd: 51 jaar

Lid van de Brinkstraatkerk sinds maart 2019

Ik zit in de Brinkstraatkerk omdat Na het opheffen van de hervormde Wijk 3, hebben mijn vrouw Amanda en ik de bewuste keuze gemaakt om ons bij de Brinkstraatkerk aan te sluiten. De sfeer van de kerkdiensten spreekt ons aan en we hebben ons vanaf het begin hier welkom en “thuis” gevoeld.

Dit is voor mij de kern van het christelijk geloof: Dit schrijvend in de tijd voor Pasen …. voor mijzelf de meest intense periode van het kerkelijk jaar. Gods oneindige en onuitsprekelijke liefde voor de mensen. Toelevend naar de paasnacht, leeft Jezus ons voor dat er altijd weer een nieuw begin van licht is.

Mijn favoriete bijbeltekst is: Amanda en ik hebben elkaar ruim 7 jaar geleden ontmoet. Onze beide levens hebben verrassende wendingen genomen en op 8 juli 2016 zijn we in Zwolle getrouwd. Als trouwtekst hebben we Jesaja 55:8-9 gekozen, waaruit voor ons spreekt dat wij (mensen) nog zo denken te weten welke kant ons leven op zal gaan, maar dat God met ons meereist en ons op onverwachte wegen leidt.

Dit is wat de kerk voor mij betekent: Ik houd niet zo erg van “hokjes” denken. Mijn geloofswortels liggen in de oecumene, bij het studentenpastoraat in Groningen. Kerkzijn betekent voor mij “gemeente zijn”. Elkaar kennen, hoe verschillend ieder gemeentelid ook is (veelkleurig!). Met elkaar op weg en naar elkaar omziend; onderweg het leven vierend.

In mijn vrije tijd houd ik me graag bezig met De klussen die er nog zijn in en rondom onze nieuwbouwwoning, met name het inrichten van onze tuin vormen een aangename afwisseling voor mijn baan, waarin ik het grootste deel van de dag achter mijn pc en aan de telefoon zit. We hebben verder vlakbij een moestuin van 200 m2 te leen, waar we in januari en februari de eerste groenten hebben gezaaid en gepoot. Verder ben ik eind vorig jaar met klarinetles gestart (ik heb in het verleden andere instrumenten bespeeld) en volg ik een imkercursus – wellicht dit jaar mijn eigen bijenvolkje!

Mooiste plekje van Bennekom is: Hoewel ik in Friesland ben geboren, liggen de wortels van de familie van mijn moeders kant in de Kraats. Ik kan de stamboom tot begin 1600 volgen in het molenaarsgeslacht “Van de Craats”, dat molens bezat in Velthuizen en Ede (o.a. de Concordia en haar voorganger, en de Keetmolen). De tak van mijn moeders familie loopt in de tweede helft van de 18e eeuw als landbouwers in de Kraats verder. Als ik door de Kraats loop of fiets, probeer ik me vaak in te beelden hoe dit gebied er voor hen uit heeft gezien!

Dit wil ik graag meegeven aan de gemeenteleden: Als (kersverse) voorzitter van de Pastorale Raad Zuid ben ik betrokken bij de “formele” pastorale structuren binnen de gemeente. Maar juist nu we de fysieke beperkingen van de Corona pandemie zo merken, worden en blijven alle “informele” pastorale uitingen zo belangrijk: blijf omzien naar elkaar van mens tot mens.

Ruimte voor overige opmerkingen: Ik wil iedereen bedanken die zo hartelijk heeft gereageerd op mijn aanstelling als voorzitter van de PRZ. Zo hartverwarmend! Ik heb dit al bij velen persoonlijk gedaan, maar ik kreeg ook een aantal kaartjes zonder duidelijke afzender 😊.

Ik draag het (estafette)stokje over aan: Gerard Sipkema