Lourens Lutgendorff

Laurens Lutgendorff

Om bij het jaarthema ‘Deel je leven’ aan te sluiten, kunt u om de paar weken een interview met een kerklid lezen. Daarin zal hij of zij ingaan op (geloofs)vragen. Zo hopen we de samenhang binnen de gemeente te bevorderen. Deze week is het de beurt aan: Lourens Lutgendorff.

Leeftijd: 68 jaar

Lid van de Brinkstraatkerk sinds september 1982. Wij zijn toen in Bennekom komen wonen vanuit Putten en via een automatische overschrijving bij de Brinkstraatkerk ingeschreven.

Ik zit in de Brinkstraatkerk omdat we daar de gemeenschap en geborgenheid ervaren van velen rondom ons die, hoe verschillend ze ook allemaal in hun geloof kunnen staan, op zoek zijn naar Bijbelse inspiratie en kracht voor ons dagelijkse leven.

Dit is voor mij de kern van het christelijk geloof: Dat we in de Bijbel worden voorgehouden dat we elkaar moeten liefhebben. Niet zomaar, maar geïnspireerd door Jezus Christus, die voor ons geleden heeft en is opgestaan en die ons het heeft voorgeleefd ten dienste van gerechtigheid, vrede en heelheid van de schepping.

Mijn favoriete bijbeltekst is: niet een één bepaalde tekst. 1 Cor 13 staat, sinds dat ik dit hoofdstuk op de lagere school uit mijn hoofd moest leren, ook heel hoog. Geloof, hoop en liefde maar de meeste van deze drie is de liefde. Maar Ps. 8 staat eigenlijk bovenaan en dan de hele psalm want het begint met een lofprijzing op de Here God: O Here, onze Here hoe heerlijk is Uw naam op de ganse aarde. Met daarna de koppeling naar de mens. Wat is de mens……… Toch heb Gij hem bijna goddelijk gemaakt. Gij doet hem heersen over de werken uwer handen. Oftewel we hebben een Goddelijke opdracht in deze wereld en die mogen we niet verkwanselen.

Dit is wat de kerk voor mij betekent: Wat ik hierboven al aangaf. Een plek om geïnspireerd te worden en kracht te krijgen voor het dagelijkse leven.

In mijn vrije tijd houd ik me graag bezig met genealogie. Ik vind het geweldig om achter alle kleine en grote verhalen te komen die onderdeel zijn van je familiegeschiedenis en daar zitten soms ook gebeurtenissen bij die je verbazen of waarvan je denkt hoe is het mogelijk. Maar het blijft steeds weer bijzonder om nieuwe gebeurtenissen te ontdekken, daarnaast lees ik graag. Heb sinds een jaar een moestuintje aan de overkant. Daar geniet ik van op mijn wijze en we fietsen heel graag samen.

Mooiste plekje van Bennekom is: Graag mag ik van me af kunnen kijken. Misschien komt dat wel omdat ik aan zee, in Katwijk, ben opgegroeid en in mijn vak, als geograaf, wil je graag het landschap kunnen ‘lezen’. Er zijn in en rondom Bennekom heel veel mooie plekken. Ons eigen plekje aan de Wildekamp vind ik geweldig. De zichtlijn bij Hoekelum is zo’n mooie plek. Maar ook de nieuwe natuurgebieden in de Kraats, de Binnenveldse hooilanden, vind ik prachtig en als ik over de Zoomweg fiets en ik zie de vallei en in de verte de Grebbeberg en de Utrechtse heuvelrug dan vind ik dat ook weer heel mooi. Oftewel we wonen in een prachtig gebied.

Dit wil ik graag meegeven aan de gemeenteleden: We hebben een prachtige gemeente. Laten we met zijn allen onze schouders eronder zetten om deze gemeente jong en levend te houden en niet schromen om vernieuwing op te pakken geïnspireerd door ons geloof.

Ruimte voor overige opmerkingen: In deze coronatijd wil ik iedereen meegeven ‘Houd moed en heb lief’

Ik draag het (estafette)stokje over aan: Agine Benthem